توسعه سیستم تغلیظ پساب

یکی از مشکلات موجود در صنعت تولید خمیرمایه بالا بودن بار آلودگی پساب خروجی از خط تولید می باشد که چندین راه و تکنیک برای حل این موضوع وجود دارد. یکی از راه های کاهش این آلودگی استفاده از تکنیک تغلیظ میباشد که نتیجه آن کاهش COD خروجی تا حد استاندارد اعلام شده می باشد.
در این روش و طی این فرآیند ماده بسیار ارزشمندی بنام ویناس تولید می شود که به دلیل دارا بودن مواد مغذی زیاد، کاربردهای بسیاری در صنایع مختلف مانند تولید خوراک دام، بیوگاز و کود شیمیایی دارد.
در جهت افزایش ویناس تولیدی و همچنین کاهش بار آلودگی پساب خروجی از کارخانه، شرکت ایران ملاس توسعه ی سیستم تغلیظ پساب خود را با در نظر گرفتن بودجه ای بالغ بر ۴۵۰ میلیارد ریال در دستور کار قرار داده است.
این سیستم تغلیظ چند مرحله ای با ظرفیت تصفیه ۸۰۰ متر مکعب در روز و در زمینی به مساحت ۱۴۰۰ متر مربع و همکاری با بهترین شرکت هندی فعال در این حوزه (شرکت SSP) آغاز شده است که شامل انواع پیشرفته ترین تغلیظ کننده ها، پمپ ها، و تجهیزات مکانیکی و برقی می باشد.
در ادامه و در جهت بهره برداری از مجموعه، احداث مخازن بتنی زیر زمینی ذخیره پساب و ویناس، در حال اجرا و ساخت ساختمان آزمایشگاه و اتاق های کنترل و … در دستور کار قرار دارد.
مصرف انرژی بسیار پایین، کاهش بار آلودگی آب کندانس خروجی، اتوماسیون بالا، مصرف مواد شوینده ی کمتر و بالا بودن درصد ماده ی خشک خروجی از سیستم از مزایاهای این پروژه می باشد.
امید است با اجرای این طرح گامی اساسی در جهت حفظ محیط زیست، رفع کامل مشکلات آلایندگی پساب خروجی کارخانه (نظیر بو و …) برداشته شده و از آنجا که کلیه ی پارامتر های پساب خروجی طبق استاندارد می باشند، شرکت ایران ملاس در گروه شرکت های سبز قرار بگیرد.

محصولات شرکت ایران ملاس